آجر عایق سبک کوره کـــاف





 آجر عایق حرارتی یکی از محصولات کاربردی و پرمصرف در صنعت میباشد و معمولا از خاک های دیرگداز یا سیلیس ساخته میشوند. این آجر دانسیته کمتری نسبت به آجرهای نسوز شاموتی و آلومینی دارند.

این نوع آجر سبک، دارای شوک پذیری و کیفیت بالا، تخلخل بالا و ضریب انتقال حرارتی پایین می‌باشند. این ویژگیها در آجر عایق سبک سبب ایجاد یک مزیت ویژه است که باعث میشود از این آجر در لایه های دوم و لایه پشتیبان کورههای مختلف استفاده گردد. البته در بسیاری از کوره ها از انواع آجر سبک حرارتی با گریدهای مختلف حرارتی نیز در لایه اول کوره استفاده میگردد.

آجر عایق حرارتی کوره

ازجمله خصوصیات بارز آجر عایق سبک، وزن بسیار پایین، تخلخل بالای آجر عایق و ضریب انتقال حرارت پایین آن میباشد. که موجب میشود از هدررفت حرارت و دمای داخلی کوره به شکل چشمگیری جلوگیری کند. آجر عایق گروه صنعتی کاف در درجه حرارت های مختلفی از ۱۲۶۰ تا ۱۶۵۰ درجه تولید میشود. از محبوبترین گریدهای آجر نسوز عایق سبک میتوان به گرید ۲۳ و ۲۶ اشاره کرد.
 

آجر نسوز کوره یکی از پرکاربردترین محصولات در ساخت کوره های صنعتی است که در صنایعی مانند فولاد، مس، سیمان، سرب، روی، شیشه و … استفاده می‌گردد. از آجرهای نسوز صنعتی بدلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارند در پوشش درونی کوره‌های صنعتی استفاده می‌شود. طبقه‌بندی آجر نسوز به مواد اولیه آن بازمی‌گردد. برای ساخت کوره های صنعتی با آجر شاموتی و آجر سمیرم از سیمان نسوز و خاک نسوز می توان استفاده کرد

 کاربرد آجر عایق سبک

انتقال حرارتی پایین آجرهای عایق، ناشی از عایق بودن هوا و خواص ذاتی مواد مصرفی است. هرچه تخلخل بیشتر باشد، قابلیت هدایت حرارتی آن نیز کمتر می‌شود. میزان تخلخل دیرگداز، هرچند که مهمترین عامل است، ولی نمی‌تواند به تنهایی معیاری برای عایق بودن آن باشد. از طرفی دیگر مواد و ساختار دیرگدازها و جرم‌های نسوز نیز اهمیت دارد.

از اجرهای نسوز عایق سبک می توان در صنایع مختلف استفاده کرد.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
صنایع متالورژی
صنایع کاشی و سرامیک
صنایع سیمان و شیشه
نیروگاه‌های حرارتی

گروه صنعتی کاف

https://kaafco.com/insulated-firebrick/

 

Comments

Popular posts from this blog

کاربرد آجر صنعتی در کوره های ذوب فلزات

کاربرد آجر نسوز صنعتی

معرفی انواع جرم نسوز و کاربرد آن در صنعت