انواع جرم نسوز کوبیدنی فرآورده های نسوز کاف

 


جرم نسوز کوبیدنی به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جرم نسوز دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، فشار، خوردگی و سایش است. همچنین، به دلیل قابلیت کوبیدن و شکل‌پذیری، قادر به تطبیق با شکل‌ها و ساختارهای مختلف است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود جرم نسوز کوبیدنی در صنایع مختلفی مانند صنعت فولاد، سیمان، آلومینیوم، کوره‌های صنعتی و سایر فرآیندهای حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.

جرم کوبیدنی ، نسلی از جرم‌های نسوز است که به منظور استفاده به روش ویبره یا کوبش، طراحی شده‌اند. جرم کوبیدنی ، مخلوطی پودری و خشک از پیش آماده، از یک سیستم چند جزئی متشکل از پودر، چسب و با یا بدون آب یا دیگر افزودنی‌های مایع می‌باشد. جرم‌های نسوز کوبیدنی ، بدون نیاز به افزودن آب یا با مقدار بسیار کم و با حرارت ، تنظیم و سخت می‌شوند. جرم کوبیدنی پس از تنظیم، پوششی متخلخل و محکم، با هدایت حرارتی کمتر از دیگر انواع جرم‌های نسوز، را ارائه می‌دهد. بدین منظور، می‌تواند شوک‌های حرارتی بالایی را تحمل کند. جرم کوبیدنیبر پایه سنگدانه‌های سیلیسی، منیزیتی و یا آلومینایی، سه دسته جرم کوبیدنی اسیدی، بازی و خنثی را شامل می‌شود. بنابراین، بنا بر شرایط و هدف از کاربرد، باید انتخاب، و استفاده شوند.

انواع جرم کوبیدنی

جرم کوبیدنی یا جرم رمینگ، شامل جرم‌های نسوز سیلیسی (خاک نسوز سیلیسی)، جرم‌های نسوز آلومینایی، جرم‌های نسوز منیزیایی است. عموماً جرم نسوز کوبیدنی مورد استفاده در صنعت به سه دسته‌بندی عمده تقسیم می‌شود. که شامل موارد ذیل میباشد.
جرم کوبیدنی سیلیسی
جرم کوبیدنی آلومینایی
جرم کوبیدنی منیزیتی
این سه دسته از جرم‌ها دارای خواص متفاوتی هستند. که برای استفاده در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله دیرگدازی و عایق‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جرم کوبیدنی سیلیسی

جرم‌ نسوز سیلیسی به‌علت کاربرد و نصب راحت و هم‌چنین قیمت خیلی پایین، پر کاربردترین نسوز در صنعت فولاد به حساب می‌آید و جهت نسوز‌کاری جداره کوره‌های القایی و همچنین نسوزکاری جداره و دیواره پاتیل‌ها مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

جرم کوبیدنی آلومینایی

جرم نسوزی حاوی سطح بالایی از آلومینا (40 تا 90 درصد) است که در معرض اسید یا باز(قلیا)، به طور خنثی عمل می‌کند. جرم کوبیدنی آلومینا، به عنوان یک آستر ضد خوردگی و ضد فرسایش عمل کند تا از آسیب های ناشی از دماهای شدید، حملات شیمیایی و فشار زیاد در انواع جداره‌های در معرض حرارت، جلوگیری کند. جرم کوبیدنی آلومینایی را می توان برای ذوب هر کیفیتی از آهن یا فولاد، چه در حضور سرباره اسیدی یا بازی، استفاده کرد.

Comments

Popular posts from this blog

کاربرد آجر صنعتی در کوره های ذوب فلزات

کاربرد آجر نسوز صنعتی

معرفی انواع جرم نسوز و کاربرد آن در صنعت