خاک نسوز چیست و چه کاربردی دارد

 


خاک نسوز اصطلاحی‌ست که برای برخی از خاکهای دیرگداز به کار می‌رود. این خاکها معمولاً در ساخت آجرهای نسوز کاربرد دارند. این نوع خاک ها بدون ترک برداشتن و زجاجی شدن در برابر آتش مقاومت می کنند و برای ساخت آجرهای نسوز بیشتر استفاده می شود. 

 خاک های نسوز یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده آجرهای نسوز هستند. این خاک ها با ترکیبات معدنی دیگر آجرهای نسوز مقاوم، متراکم و با کیفیت را به وجود می آورند که در کوره شکل می گیرند. البته این تنها یکی از کاربردهای خاک نسوز است و این محصول دارای کاربردهای متنوع دیگری نیز هست.

مهم ترین ماده اولیه در تولید آجر های نسوز، خاک نسوز است. این ماده معدنی یکی از با ارزش ترین مواد اولیه صنعت دیرگداز و آجرهای نسوز به شمار می رود و از دیرباز در ساخت بنا از آن استفاده شده است. با ما همراه باشید تا درباره این محصول با ارزش اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ویژگیهای خاک نسوز باکیفیت

برای تشخیص بهتر این خاک و تصمیم صحیح در خرید خاک نسوز ویژگی های بارز این خاک را با هم بررسی می کنیم. جهت خرید و دریافت قیمت خاک نسوز با کارشناسان فرآورده های نسوز کاف در ارتباط باشید. امکان ارسال خاک نسوز از تهران به تمام ایران.

    خاک نسوز مرغوب باید دمای بالا حرارت را تحمل کند .
    ترکیب درصد آلومینیوم و سیلیس آن باید متناسب باشد.
    آب و دیگر ترکیبات فرار آن باید حدود 12 درصد از وزن خاک را تشکیل داده باشند.
    وجود عنصر کائولینیت در این ماده بسیار مهم و حیاتی است

کاربرد خاک نسوز

خاک نسوز به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد در صنایع مختلف و مهمی استفاده می شود. برای ساخت کوره های ذوب آهن و سرامیک، ساخت کوره های الکتریکی و دیگ های بخار، تولید انواع چینی و کاشی، صنایع شیشه، ذوب فلزات و … از این خاک استفاده می شود.

ویژگی مهم بسیاری از خاک نسوز و گل های کوره، قابلیت جذب آب و تشکیل توده خمیری است که بتواند به راحتی به شکل دلخواه قالب گیری شود. تنوع ترکیباتی خاک نسوز و گل های مجرای کوره بلند کاربرد آن را در صنایع ذوب در بخش پاتیل و تاندیش، تعمیرات پاتیل و صنایع مختلفی چون کاشی، سرامیک، رنگ سازی، لعاب سازی و صنایع مادر نظیر متالوژی و ذوب آهن افزایش داده است. کاربرد این خاک در تهیه آجرهای نسوز، خاک کوره، تعمیرات کوره، شیشه، سرامیک، انواع کوره ها، بلوک ها و … می باشد.

مزایای استفاده از خاک نسوز چیست؟

خاک های نسوز به واسطه داشتن ظرفیت حرارتی بالا، می توانند کاربردهای بسیار متنوعی در حوزه های مختلف داشته باشند. مزیت استفاده از این خاک ها مقاومت بالای آن ها در برابر حرارت است. با این حال این خاک ها دارای مزایای دیگری نیز هستند که توجه به آن ها خالی از لطف نیست. به طور کلی، مزایای استفاده از این خاک ها عبارتند از:

    مقاومت بالا در برابر حرارت و دمای بسیار بالا

     دارای خاصیت شکل پذیری عالی به دلیل خاصیت پلاستیکی بودن

     دارای خاصیت انقباض ۱۰ درصدی در حین خشک شدن

     انعطاف پذیری بسیار بالا به دلیل داشتن خاصیت انقباض

     قیمت ارزان نسبت به محصولات مشابه

     امکان خمیری کردن خاک های نسوز

     دارای جذب آب بسیار بالا

     وجود خاصیت اسیدی در خاک نسوز

 

منبع : خاک نسوز

Comments

Popular posts from this blog

کاربرد آجر صنعتی در کوره های ذوب فلزات

کاربرد آجر نسوز صنعتی

معرفی انواع جرم نسوز و کاربرد آن در صنعت