آجر نسوز سیلیسی چیست و چه کاربردی دارد

 


مواد اولیه آجر نسوز سیلیسی دست کم حاوی ۹۳ درصد وزنی اکسید سیلیسیوم (SiO2) است اما این میزان به‌طور معمول تا ۹۷ درصد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آجر سیلیسی، می‌بایست SiO2 مورد نیاز را تأمین نمایند. مابقی مواد تشکیل‌دهنده عبارتند از: اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن.

آجر نسوز سیلیسی

آجر سیلیسی یکی از انواع آجر نسوز است. این آجر می‌تواند تا دمای ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و در کوره‌های ساخت کک، فولاد و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجر های نسوز سیلیسی در انواع مختلفی ساخته می شوند. و هر کدام از آنها درجه حرارت های مختلفی را تحمل می کنند. آجر سیلیسی از انواع متداول دیرگدازهای اسیدی می باشد. که ماده اولیه اصلی تشکیل دهنده آنها کوارتزیت یا سنگ های سیلیسی نسوز می باشد.

بخش عمده این آجرها از خاک سیلیسی که به کوارتزیت معروف است تشکیل می‌شود. کوارتزیت شامل ۹۵ درصد SiO2 و به مقدار جزئی Al2O3، Fe2O3، Ti2O, K2O و Na2O می‌باشد. از این آجرها در گذشته برای پوشش جداره درونی کوره‌های تولید فولاد استفاده می‌شد. ولی به علت رسانایی گرمایی زیاد و نفوذناپذیری در مقابل گازها، امروزه بیشتر برای پوشاندن جداره درونی کوره‌های تولید خمیر شیشه در کارخانه‌های شیشه سازی، کوره‌های کک‌سازی گازسوز و کوره‌های تولید سرامیک استفاده می‌شود.

ترکیبات آجر نسوز سیلیسی

آجر نسوز سیلیسی یکی از محصولات پرکاربرد برای ساخت کوره های فولاد، شیشه، کک و دیگر کورههای صنعتی است. مواد اولیه آجر سیلیسی دست کم حاوی ۹۳ درصد وزنی اکسید سیلیسیوم (SiO2) است. اما این میزان به‌طور معمول تا ۹۷ درصد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آجر سیلیسی، می‌بایست SiO2 مورد نیاز را تأمین نمایند. مابقی مواد تشکیل‌دهنده عبارتند از: اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن. برای تأمین این ترکیب، عمدتا از کوارتز خالص با خلوص بیش از ۹۶ درصد استفاده می‌شود. همچنین از ماسه سیلیسی با درجه خلوص بالا نیز می‌توان استفاده نمود.

تولید آجر سیلیسی

در یک حالت کلی برای ساخت آجرهای نسوز از خاک رس، انواع پوکه های معدنی نسوز و کانی می باشد. اما در تولید این محصول در صنعت با استفاده از سنگ های سیلیسی نسوز ، کوارتزیت های مخصوص که حاوی ۹۶ درصد SIO2 می باشد، سیلیکون نیترید و کاربید سیلیسیم این محصول را تولید می کنند. در واقع آجرهای سیلیسی به نوعی آجر غیرقلیایی است که دارای مواد شیمیایی AIO و SIO2 می باشد. درواقع این محصول آجر دیرگداز اسیدی است که ملاک اصلی در دسته بندی این محصول AIO به حساب می آید. در انواع متراکم این محصول به دلیل وجود کاربید سیلسیم کریستالی در طول مدت پخت به واسطه اکسیداسیون تخلخل های درون آجر پر می شود و در نهایت محصول نهایی به مقاومت بالایی دست می یابد.

کاربرد آجر سیلیسی

ساخت کوره های قوس الکتریکی

 سقف کوره های ذوب شیشه 

ساخت کوره های گازی 

ساخت کوره های کک سازی 

دستگاه دمش هوای گرم کوره بلند

 

 

Comments

Popular posts from this blog

کاربرد آجر صنعتی در کوره های ذوب فلزات

کاربرد آجر نسوز صنعتی

معرفی انواع جرم نسوز و کاربرد آن در صنعت